Vetten

Waarom vetten belangrijk zijn!

Jarenlang is ons verteld dat vetten niet goed zijn voor onze gezondheid en ons gewicht.
Een tegenstrijdige boodschap misschien, omdat je tijdens ons traject tijdelijk vetarm (niet vetvrij) gaat eten. Om daarna weer meer gezonde vetten toe te voegen.

We zien bij veel klanten dat ze het spannend vinden om tijdens en na de stabilisatiefase vetten toe te voegen aan hun dagelijkse voeding.
Dat snap ik helemaal! En toch heeft je lichaam vetten nodig;
Waarom? Dat ga je nu lezen. Ik zou zeggen, pak er een lekker kopje thee of koffie bij:)

Waarom heb je vetten nodig?

Vetten zijn een energiebron voor ons lichaam en deze halen we uit voeding.
Je hebt vetten nodig voor allerlei lichaamsprocessen.
Zo vormt vet de basis voor je hormoonaanmaak.
Weet dat hormonen de grote regelaars zijn van je gezondheid en welzijn.
Zo las ik laatst dat vet zelfs wordt gezien als een orgaan!
Ok, die moest echt even goed tot me door dringen..

Waar zorgt vet dan voor?
– Vitamines A, D en E worden via vet opgenomen in je lichaam
– Vetten zorgen ervoor dat je cellen makkelijker voedingsstoffen op kunnen nemen en afvalstoffen afvoeren.
– Onverzadigde vetten verlagen de cholesterol.
– Vetten zorgen dat je sneller en langer een voldaan gevoel krijgt. Hierdoor ga je minder eten. Dit in tegenstelling tot koolhydraten.
– Vetten reguleren mede je hormoonhuishouding en dus oa je slaap, humeur, energie, stofwisseling, voortplanting en vetverbranding.

Dus wees niet bang voor vetten!
Ze voorzien je in een aantal hele belangrijke lichaam processen!

Goede en ‘slechte’ vetten: het gaat om de balans
Wat wel belangrijk is om te weten; je hebt goede en slechte vetten.
Er is globaal onderscheid te maken in verzadigde vetten en onverzadigde vetten.

Verzadigde vet is voornamelijk dierlijk vet (vet uit vlees, kaas, roomboter, volle zuivel, palmolie, kokosolie)

Onverzadigde vet is vloeibaar bij kamertemperatuur en is voornamelijk plantaardige vet (vette vis, lijnzaad, hennepzaad, chiazaad, extra vergine olijfolie, avocado, zonnebloemolie)

In alle producten zitten zowel verzadigde vetten als onverzadigde vetten, alleen de verhoudingen kan erg verschillen.

Wat verder mee speelt is de balans binnen de onverzadigde vetten; de vetzuurbalans.
Bij veel mensen is deze uit balans, wat kan leiden tot allerlei gezondheidsproblemen zoals diabetici, hart en vaatziekte, obesitas, kanker, reuma en fybromyalgie.

Zo vaar je wel op een goede verhouding van Omega 3 en 6 (onverzadigde) vetten.
De verhouding is 3:1. Dus 3 keer zoveel Omega 3 vetten dan Omega 6 vetten.
De praktijk is vaak dat we veel te veel omega 6 vetten binnen krijgen (16x meer dan omega 3).
Simpelweg omdat in veel bewerkte voeding (chips, koek, snoep) deze vetten zijn toegevoegd.

7 tips om je vetzuurbalans te herstellen / verbeteren

1. Je kunt beginnen door bewerkte producten zoveel mogelijk te laten staan.
Besef dat 70% van de producten in de supermarkt valt!
Ga voor echte voeding. Zie je op de etiketten een batterij aan ingrediënten staan, waarvan je het merendeel amper kan uitspreken?
Dit is een sterk bewerkt product!
2. Eet veel verse groente, fruit en producten die je grootmoeder ook kent 🙂
Hier kom je eigenlijk vanzelf op uit als je bewerkte producten laat liggen.

3. Vermijd zoveel mogelijk de producten waar zonnebloemolie in zit.
Door deze zoveel mogelijk weg te laten kan de balans zich al herstellen.

4. Eet meer omega 3 vetten door regelmatig wat zaden, pitten of olie in je salade, yohurt, smoothie of bij je fruit te doen.

5. Eet 2 keer per week vette vis zoals zalm, makreel, sardientjes en haring.

6. Ook door ongebrande noten (een klein handje), volle yoghurt, kaas, roomboter met mate te gebruiken krijg je de goede vetten binnen die je nodig hebt.

7. Gebruik extra vergine olijfolie, kokosolie, roomboter of ghee om in te bakken. Deze producten kunnen verhit worden zonder dat er schadelijke stoffen vrijkomen (zoals bij de goedkopere/bewerkte olijfolie en zonnebloemolie).

Wees niet bang
Ik besef me dat dit een lang verhaal is geworden met veel informatie.
Als ik iets wil dat je meeneemt hieruit, dan is het dat je niet bang moet zijn voor goede vetten.

We zien vaak in de praktijk dat klanten bang zijn geworden meer en ook vetter te gaan eten.
Dit is echt heel belangrijk want je mist anders voedingsstoffen die een belangrijke rol spelen in de gezondheid van je lichaam.

Plus je lichaam gaat in de overlevingsstand (en dus vasthouden, met als gevolg dat je aankomt).

Daarnaast is met mate het toverwoord!
Dat geldt ook voor de gezonde vetten.

Zo trapte ik zelf wel eens in de valkuil van; het is gezond dus dan mag ik er veel van eten:)
Tja, dan kun je zelfs van gezond eten aan komen.

Nu vraag je je misschien af, waarom je tijdens het traject dan geen vetten eet?

Dat is 2-ledig.
Enerzijds bevatten vetten meer calorieën en moet je om af te vallen, minder calorieën innemen dan dat je verbruikt.
Nog belangrijker misschien is, dat er bij veel mensen spraken is van leververvetting. Niet alleen bij overgewicht, maar ook wanneer je veel bewerkt voedsel eet met de verkeerde vetten. Door het (tijdelijk) minder eten van vetten en kan de lever tot rust komen en ontvetten. Dit kan meten heel veel gezondheidsvoordelen opleveren.

Tot zover het belang van gezonde vetten!

 

Deze blogs en meer Food for Thought steevast in je inbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

 

Terug naar blogoverzicht: